Leren en ontwikkelen zijn verankerd in je identiteit (interview in TsvB)
Sietske Jans-Kuperus en Carole van de Logt (2023)
Sietske Jans-Kuperus en Carole van de Logt interviewden Manon Ruijters en kwamen in dat gesprek in het bijzonder te spreken over het onderwerp ontwikkelidentiteit. Het werd een persoonlijk gesprek, waarin Manon ook vertelde wat haar is overgekomen bij een openhartoperatie in 2021, over haar revalidatieproces en hoe dat haar heeft gevormd. Op de vraag wat Manon heeft ontdekt over haar eigen ontwikkelidentiteit zegt ze:
‘Mijn grootste ontdekking is dat leren en ontwikkelen in je identiteit verankerd zijn. We voeren het gesprek over leren vaak wat te oppervlakkig. Ik denk dat het zou helpen als we identiteit meer zouden doorgronden. Zolang je dat niet doorgrondt, blijft het heel abstract. Maar hoe en waarmee identificeer je je, en hoe wil je in dat team dan toch anders zijn? Hoe wil je verschijnen? Waar staat er spanning op wie je wil zijn? Dat zijn misschien ongewone vragen die wat meer tijd kosten. Maar eigenlijk is het helemaal niet zo abstract.’
Dit artikel is in december 2023 gepubliceerd in het Tijdschrift voor Begeleidingskunde van LVSC, Beroepsvereniging voor Coach, Supervisor en Organisatiebegeleider.
Meer over ontwikkelidentiteit lees je in het boek Stevig (leren) staan. Dat bespreekt helder en beknopt de theorie over professionele identiteit, beroepsidentiteit, ontwikkelidentiteit en leiderschapsidentiteit. Wil je eerst een kijkje nemen voordat je het boek aanschaft? Dan kun je dat inkijkje hier downloaden.