Professionals en identiteit

Leren en ontwikkelen zijn verankerd in je identiteit (interview in TsvB)


Sietske Jans-Kuperus en Carole van de Logt (2023)

Sietske Jans-Kuperus en Carole van de Logt interviewden Manon Ruijters en kwamen in dat gesprek in het bijzonder te spreken over het onderwerp ontwikkelidentiteit. Het werd een persoonlijk gesprek, waarin Manon ook vertelde wat haar is overgekomen bij een openhartoperatie in 2021, over haar revalidatieproces en hoe dat haar heeft gevormd. Op de vraag wat Manon… lees verder

Direct downloaden

Eindeloos nieuwsgierig (in Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties)


Manon Ruijters en Gerritjan van Luin (2023)

Dit artikel, gepubliceerd in het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO) in november 2023, gaat over ontwikkelidentiteit. En met name over de vraag of en wat aandacht voor ontwikkelidentiteit kan bijdragen aan de praktijken van L&D-professionals. Over die laatste vraag zijn Manon en Gerritjan in gesprek gegaan met Ingeborg Weltevrede, P(people)-manager… lees verder

Direct downloaden

Stevig (leren) staan (interview in tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling)


Isolde Kolkhuis Tanke (2023)

Met het ontwikkelen van een professionele identiteit geef je een eigen kleur aan wie je bent, in relatie tot het werk dat je doet en de context waarin je dat doet. Wanneer begint de ontwikkeling van professionele identiteit? Wanneer en waar krijgt je identiteit een professioneel tintje? Kun je die professionele identiteit ook al ontwikkelen voordat je gaat werken, tijdens… lees verder

Direct downloaden

Stevig (leren) staan


Manon Ruijters, Gerritjan van Luin, Niek van Benthum, Désirée Bierlaagh en collega’s (2023)

De ontwikkeling van een professionele identiteit is essentieel om stevig en flexibel je beroep te kunnen uitoefenen. Het is fijn om te weten waar je als professional voor staat, wat je basis is en wat jou kleur geeft. Dat begint niet pas wanneer je met beide benen in het werk staat. Steeds duidelijker wordt dat werken aan professionele identiteit ook in de aanloop naar je… lees verder

Direct bestellen

Leren en ontwikkelen in gezamenlijke veranderopgaven


Manon Ruijters en Daan de Kruijf (2023)

Wij trekken al een tijdje samen op met Coöperatie Leren voor Morgen in het onderzoeken van leren & ontwikkelen in transities. Vragen die ons bezighouden zijn bijvoorbeeld: wat voor leren is er eigenlijk nodig in transities? Hoe breng je een lerend netwerk tussen verschillende praktijken in een transitie tot stand? En hoe maak je leren en ontwikkelen werkbaar, in de… lees verder

Direct downloaden

Manifest voor de ontwikkelidentiteit


Manon Ruijters, Gerritjan van Luin, Björn Prevaas en Robert-Jan Simons (2022)

Leren en ontwikkelen zijn geen onderwerpen waar veel mensen heel gericht over nadenken. Opmerkingen als ‘ik ben een doener’, of ‘ik ben een denker’, ‘ik leer het liefst in de praktijk’ of ‘ik hou echt van leren’ voeren regelmatig de boventoon, en vaak blijft het daar dan bij. Toch hebben we er wel dikwijls de mond van vol: ‘we moeten meer van onze fouten leren’, ‘wat… lees verder

Direct downloaden

Ons Ontwikkelen Ontward


Manon Ruijters, Gerritjan van Luin en Robert-Jan Simons (2022)

Leren en ontwikkelen is niet meer voorbehouden aan een enkeling en de organisatie ervan ook niet meer aan scholen of opleidingsinstituten. Leren en ontwikkelen doen we allemaal op een eigen manier en een leven lang. Als een leven lang leren en ontwikkelen zo belangrijk is, en als er zoveel verschillende manieren zijn waarop we dat doen, dan is het des te belangrijker dat… lees verder

Direct bestellen

Professional identity development of executive coaches


Charlotte Goedmakers, Yvonne Burger en Manon Ruijters (2021)

Executive Coaches vormen een relatief jonge beroepsgroep. Zij hebben een grote mate van autonomie en verantwoordelijkheid in hoe zij hun rol in de relatie met hun klant vormgeven. Wat we nog niet weten is hoe individuele executive coaches hun eigen ‘kleur’ ontwikkelen en hoe tevens de collectiviteit van de beroepsgroep van executive coaches vorm krijgt. Een verkenning van… lees verder

Direct downloaden

Connecting professionalism, learning and identity


Manon Ruijters en Robert-Jan Simons (2020)

This is a conceptual article in which we try to connect some of our previous publications into a coherent new model of learner identity. The first phase of our research concerns the research and theories about professional and work-related learning, followed by work on the learning landscape: a metaphor for organizational learning. The third phase looks at added learning… lees verder

Direct downloaden