KOMPAS; scan van de programmavriendelijke organisatie


Martijn Akkersdijk, Niels van Loon, Björn Prevaas en Helmuth Stoop (2024)

Het vraagt nogal wat van een organisatie om programma’s te kunnen doen. Allerlei facetten van de organisatie verdienen aandacht om de goede condities te creëren voor programma’s. Het KOMPAS is een diagnosemodel om de mate van programmavriendelijkheid van een organisatie te bepalen én te zoeken naar hefbomen voor (verdere)… lees verder

Direct downloaden

Leren en ontwikkelen zijn verankerd in je identiteit (interview in TsvB)


Sietske Jans-Kuperus en Carole van de Logt (2023)

Sietske Jans-Kuperus en Carole van de Logt interviewden Manon Ruijters en kwamen in dat gesprek in het bijzonder te spreken over het onderwerp ontwikkelidentiteit. Het werd een persoonlijk gesprek, waarin Manon ook vertelde wat haar is overgekomen bij een openhartoperatie in 2021, over haar revalidatieproces en hoe dat haar heeft gevormd. Op de vraag wat Manon… lees verder

Direct downloaden

Eindeloos nieuwsgierig (in Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties)


Manon Ruijters en Gerritjan van Luin (2023)

Dit artikel, gepubliceerd in het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO) in november 2023, gaat over ontwikkelidentiteit. En met name over de vraag of en wat aandacht voor ontwikkelidentiteit kan bijdragen aan de praktijken van L&D-professionals. Over die laatste vraag zijn Manon en Gerritjan in gesprek gegaan met Ingeborg Weltevrede, P(people)-manager… lees verder

Direct downloaden

Stevig (leren) staan (interview in tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling)


Isolde Kolkhuis Tanke (2023)

Met het ontwikkelen van een professionele identiteit geef je een eigen kleur aan wie je bent, in relatie tot het werk dat je doet en de context waarin je dat doet. Wanneer begint de ontwikkeling van professionele identiteit? Wanneer en waar krijgt je identiteit een professioneel tintje? Kun je die professionele identiteit ook al ontwikkelen voordat je gaat werken, tijdens… lees verder

Direct downloaden

Samen leren op het speelveld tussen theorie en praktijk


Manon Ruijters en Daan de Kruijf (2023)

Wij trekken al een tijdje samen op met Coöperatie Leren voor Morgen in het onderzoeken van leren & ontwikkelen in transities. In dit artikel kijken Daan de Kruijff en Manon Ruijters naar de verbinding van theorie en praktijk, en hoe we die tot stand kunnen brengen in een zogeheten Research-Practice Partnership als Sustainability Skills. Research Practice Partnerships… lees verder

Direct downloaden

Stevig (leren) staan


Manon Ruijters, Gerritjan van Luin, Niek van Benthum, Désirée Bierlaagh en collega’s (2023)

De ontwikkeling van een professionele identiteit is essentieel om stevig en flexibel je beroep te kunnen uitoefenen. Het is fijn om te weten waar je als professional voor staat, wat je basis is en wat jou kleur geeft. Dat begint niet pas wanneer je met beide benen in het werk staat. Steeds duidelijker wordt dat werken aan professionele identiteit ook in de aanloop naar je… lees verder

Direct bestellen

Leren en ontwikkelen in gezamenlijke veranderopgaven


Manon Ruijters en Daan de Kruijf (2023)

Wij trekken al een tijdje samen op met Coöperatie Leren voor Morgen in het onderzoeken van leren & ontwikkelen in transities. Vragen die ons bezighouden zijn bijvoorbeeld: wat voor leren is er eigenlijk nodig in transities? Hoe breng je een lerend netwerk tussen verschillende praktijken in een transitie tot stand? En hoe maak je leren en ontwikkelen werkbaar, in de… lees verder

Direct downloaden