Transitie naar collectieve professionaliteit


Manon Ruijters, Tom van Oeffelt en Björn Prevaas (2021)

In het hoofdstuk Transitie naar collectieve professionaliteit uit het boek Kleuren in coaching (2021) brengen we een grote transitie onder de aandacht, namelijk die rondom professionals en professionaliteit. Het vraagstuk van ‘in de kracht zetten’ van professionals is in veel organisaties aan de orde en een verre van eenvoudig of enkelvoudig. Het reikt veel verder dan… lees verder

Direct bestellen

Connecting professionalism, learning and identity


Manon Ruijters en Robert-Jan Simons (2020)

This is a conceptual article in which we try to connect some of our previous publications into a coherent new model of learner identity. The first phase of our research concerns the research and theories about professional and work-related learning, followed by work on the learning landscape: a metaphor for organizational learning. The third phase looks at added learning… lees verder

Direct downloaden

Opgavegericht teamleren


Bob Houtkamp, Manon Ruijters en Cees Anton de Vries (2019)

Ons werk is aardig in beweging. Vragen staan niet meer op zichzelf. Ze verstrengelen zich aan alle kanten met andere ontwikkelingen en andere belangen, en zijn in zichzelf ook dynamischer, complexer, minder voorspelbaar. Steeds vaker is er een noodzaak om samen te werken over de grenzen van disciplines, organisaties en gebieden heen. Dat brengt nieuwe vragen met zich… lees verder

Direct bestellen

Queeste naar goed werk. Over krachtige professionals in een lerende organisatie


Manon Ruijters (2018)

‘De lerende organisatie’ is terug van weggeweest. Steeds meer organisaties proberen er vorm aan te geven. Maar waarom verloopt dat vaak toch zo moeizaam? En wat is eraan te doen? Organisaties zoeken naar manieren om hun professionals meer ruimte, eigenaarschap en zelfsturing te geven. Opgaven worden steeds meer integraal opgepakt en het samenspel neemt toe. Menige… lees verder

Direct bestellen

Liefde voor leren. Over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisaties


Manon Ruijters (2017)

Mensen leren en ontwikkelen zich van nature. Elk mens leert op een eigen manier, en zo ook elk team en elke organisatie. Dat betekent dat we het niet op zijn beloop kunnen laten en ook niet voor iedereen en voor elk vraagstuk op dezelfde manier kunnen organiseren en faciliteren. Dit boek laat zien dat een bepaalde aanpak op een bepaalde plek en bij bepaalde mensen heel… lees verder

Direct bestellen

Leren in verandering. Over lerende organisaties, professionele teams en goed werk


Manon Ruijters (2017)

Op vrijdag 17 november 2017 hield Manon haar inaugurele rede aan de Vrije Universiteit met de titel: Leren in verandering. Over lerende organisaties, professionele teams en goed werk. In haar oratie verschuift ze de focus van de lerende organisatie op leren naar een focus op ‘goed werk’. Het gaat daarin niet alleen om streven naar excellentie, maar ook naar ethiek en… lees verder

Direct downloaden

Canon van het leren (selectieuitgave)


Manon Ruijters, Robert-Jan Simons en George van Elst (2015)

Er is veel geschreven over leren, maar goede en toegankelijke overzichtswerken zijn er nauwelijks. Een basiswerk over leren in en om organisaties ontbrak al helemaal. Die constatering bracht Manon en Robert-Jan ertoe een basisboek te maken met 50 gezichtsbepalende concepten rond leren en ontwikkelen: de Canon van het leren. Ze kregen hulp van ruim vijftig auteurs,… lees verder

Direct bestellen