Hoe stimuleer je professionele ontwikkeling?
In 2024 staat het blad OenG (Onderwijs en Gezondheidszorg) in het teken van ‘een duurzaam leerwerkklimaat’. Gastredacteur Sabya van Elswijk sprak hierover met practoren Désirée Bierlaagh en Anne van de Graaf en en met Manon, vanuit haar rol als lector en hoogleraar. Hoe kunnen practoraten en lectoraten, samen met het werkveld, impulsen geven aan professionele ontwikkeling en ‘goed werk’? Hoe helpt (praktijk)onderzoek daarbij?
Manon: ‘Het is om te beginnen belangrijk dat teamleden op zoek gaan naar hun “beelden van goed werk”. Zeker in kritische, spannende situaties zijn er geen standaardoplossingen; meerdere aanpakken zijn “goed”. Het gaat mij erom dat je verschillende dingen afweegt: welke kennis is relevant, welke waarden zijn belangrijk, welke handelingsopties heb ik, welke vrijheid heb ik (en door wie of wat wordt deze beperkt), hoe wil ik gezien worden en hoe wil ik mijn beroep laten zien? Dat alles samen maakt jouw beeld van goed werk.
Verder is het belangrijk omstandigheden te creëren waarbinnen professionals goed werk kunnen leveren. Ik zie regelmatig dat professionals te veel willen en te veel doen. Tegen hen zou ik willen zeggen: tel eens je opdrachten en rollen. Zijn het er meer dan tien? Zou je dan niet wat schrappen? Tegen hun leidinggevenden zeg ik: je kunt erop vertrouwen dat jouw professionals goed werk willen leveren. Tegelijkertijd kunnen mensen hun energie maar één keer uitgeven. Kijk daarom steeds goed waar je bijvoorbeeld wat kunt doen aan de systeemdruk.’
Lees meer in het hele interview.