Website voor leerscans
Wil je weten op welke manier je het gemakkelijkst leert? Waarop je kunt letten als je samen met anderen aan het leren bent? Waarom het je niet goed lukt om een bepaalde ontwikkeling te realiseren die je wel nastreeft? Of waar je op moet letten als je het leren van een bepaalde groep wil vormgeven of ondersteunen?
Op de website www.leerscan.nl kun je op allerlei manieren aan de slag met het leren van jezelf, van een groep of zelfs van een hele organisatie. We bieden je onder meer de mogelijkheid aan je eigen leren of dat van een specifieke groep in kaart te brengen met behulp van de leervoorkeurenscan en de denkgewoontenscan.
Deze scans zijn gebaseerd op het werk van Manon Ruijters en Robert-Jan Simons, en worden beschreven in Liefde voor Leren (2006; 2017). Kortgezegd:
- Leervoorkeuren geven je meer inzicht in de manier waarop en de context waarin iemand graag leert. Ze kunnen ook inzicht geven in de manier waarop een bepaald team of een bepaalde groep leert. Bovendien kunnen ze inzicht geven in de patronen in de organisatie als het gaat om leren en ontwikkelen. Hoe leert de organisatie eigenlijk?
- Denkgewoonten geven meer zicht op de haalbaarheid van een bepaalde ontwikkeling. Wat voor de ene professional heel gemakkelijk is, ligt voor de ander niet binnen handbereik. Ook hier kan gekeken worden naar team en organisatieniveau: is eigenlijk voor deze doelgroep of voor onze organisatie hetgeen je wil ontwikkelen wel haalbaar?
Wil je meer weten, maar heb je geen tijd om het hele boek te lezen, bekijk dan eens het filmpje hieronder of lees verder op deze website bij het onderdeel over leren en ontwikkelen.
Leerscan.nl word je aangeboden door de Stichting Language of Learning (Robert-Jan Simons en Manon Ruijters) in samenwerking met de Performance Support Group (PSG). We bedanken PSG van harte voor al het werk dat ze hebben verricht om de leerscans online beschikbaar te maken.
Robert-Jan en Manon hebben de Stichting opgezet om er zorg voor te dragen dat zoveel mogelijk mensen via de website gebruik kunnen maken van de leerscans. De Stichting gebruikt de inkomsten en de gegevens om de scans verder te valideren en nieuw onderzoek mogelijk te maken. De gegevens worden niet voor andere doeleinden (zoals marketing) gebruikt. De Stichting heeft geen winstoogmerk.