Connecting professionalism, learning and identity


Manon Ruijters en Robert-Jan Simons (2020)

This is a conceptual article in which we try to connect some of our previous publications into a coherent new model of learner identity. The first phase of our research concerns the research and theories about professional and work-related learning, followed by work on the learning landscape: a metaphor for organizational learning. The third phase looks at added learning… lees verder

Direct downloaden

Topclass, professionele identiteit als weg naar excellentie


Manon Ruijters, Elly van de Braak & Tom van Oeffelt (2013)

De druk op ‘professionalisering’ in de zorg, het onderwijs, de overheid, het bedrijfsleven neemt zienderogen toe. Het moet beter, scherper en meer vanuit de professional zelf. Maar het lukt niet om hier noemenswaardige stappen in te zetten. Wat is er aan de hand en in welke richting moeten we zoeken om deze queeste naar excellentie handen en voeten te geven? Het is… lees verder

Direct downloaden

The Real Professional is a Learning Professional


Robert-Jan Simons & Manon Ruijters (2014)

‘Professions’ were called ÔÇ£learned professions in ancient times.ÔÇØ Since then professions and professionals have played a continuing, but constantly changing role, in our organizations and society. Despite the amount of vagueness and ambiguities, the concept of ‘professional’ remains popular. It has been used as a standard, a demand, a defense and as an… lees verder

Direct downloaden

Op weg naar ruimte en vrijheid (white paper)


Manon Ruijters, Gerritjan van Luin en collega’s (2020)

De coronacrisis schudt ons behoorlijk door elkaar. Veel van onze routines worden rigoureus doorbroken. Werk en privé verhouden zich heel anders tot elkaar. Veel vertrouwde manieren van werken ‘werken niet meer’, en zorg en onzekerheid dringen zich op allerlei manieren op. Misschien zijn we ons er nog niet altijd van bewust, maar in deze crisis staat ook onze… lees verder

Direct bestellen

Professionele identiteit in coronatijd


Manon Ruijters en Gerritjan van Luin (2020)

In normale tijden is het al een stevige klus om schoolleider te zijn. Maar nu in de coronacrisis het vertrouwde op de schop gaat en het gedaan is met alle routines, lijkt niets meer vanzelf te gaan. In dit artikel bieden Gerritjan van Luin en Manon Ruijters een handreiking om binnen de spanning die dit oproept nieuwe stevigheid te ervaren in het leiderschap. Het artikel… lees verder

Direct downloaden