Leren en ontwikkelen in veranderopgaven
Wij trekken al een tijdje samen op met Coöperatie Leren voor Morgen in het onderzoeken van leren & ontwikkelen in transities. Vragen die ons bezighouden zijn bijvoorbeeld: wat voor leren is er eigenlijk nodig in transities? Hoe breng je een lerend netwerk tussen verschillende praktijken in een transitie tot stand? En hoe maak je leren en ontwikkelen werkbaar, in de dynamische en drukke context van transitie? In dit artikel delen Daan de Kruijff en Manon Ruijters hun inzichten over leren en ontwikkelen, en hoe deze verband houden met identiteit en het samen werken aan veranderopgaven.
“Leren voor Morgen werkt met haar leden aan een hele grote missie. Die kun je nooit in één keer bereiken, dus delen we het op in stukken en werken we met een project aan een klein onderdeel. Het risico is dat je dan een oplossing ontwikkelt die ergens anders in het systeem weer kan tegenwerken. Maar door te leren in- en uitzoomen kunnen we werken aan activiteiten die bijdragen aan de missie en elkaar hierin versterken” legt Daan uit. Manon voegt hieraan toe dat het én persoonlijk moet worden, én ook op grote schaal moet werken in het systeem. “Dat is wat mij fascineert aan transities: ze zijn heel groot, en heel klein. Ze betreffen het hele systeem, maar raken ook persoonlijk. Ik wil graag nog iets vinden wat die verbinding maakt en ik denk dat het antwoord ligt in identiteit.”
Dit interview is het eerste in een tweeluik, waarin Eva Mientjes een aantal van onze gedachten over dit soort vragen kundig op een rijtje zet. Dit is deel 1. Mocht je deel 2 willen lezen, klik dan hier.