Ons Binnenste Buiten (dialoogkaarten)


Manon Ruijters en collega’s (2015)

De professionele werkelijkheid van professionals is zo in beweging dat de noodzaak groot is om te weten waar je houvast hebt, wat je kunt loslaten en waar je je hebt te vernieuwen zonder jezelf kwijt te raken. De dialoogkaarten laten je met enige afstand naar jezelf en je professie kijken. En ze helpen om met collega’s of professional friends in gesprek te gaan over… lees verder

Direct bestellen

The Real Professional is a Learning Professional


Robert-Jan Simons & Manon Ruijters (2014)

‘Professions’ were called ÔÇ£learned professions in ancient times.ÔÇØ Since then professions and professionals have played a continuing, but constantly changing role, in our organizations and society. Despite the amount of vagueness and ambiguities, the concept of ‘professional’ remains popular. It has been used as a standard, a demand, a defense and as an… lees verder

Direct downloaden

Topclass, professionele identiteit als weg naar excellentie


Manon Ruijters, Elly van de Braak & Tom van Oeffelt (2013)

De druk op ‘professionalisering’ in de zorg, het onderwijs, de overheid, het bedrijfsleven neemt zienderogen toe. Het moet beter, scherper en meer vanuit de professional zelf. Maar het lukt niet om hier noemenswaardige stappen in te zetten. Wat is er aan de hand en in welke richting moeten we zoeken om deze queeste naar excellentie handen en voeten te geven? Het is… lees verder

Direct downloaden

In bloei trekken


Manon Ruijters (2011)

In bloei trekken is de publicatie die hoort bij de openbare les van Manon, ter gelegenheid van de aanvaarding van het ambt van lector Ecologie van het Leren aan Stoas Hogeschool op 21 maart 2011. Hierin zet ze de toon voor vier onderzoeksjaren rondom de ecologie van het leren. Het verhaal dat ze neerzet is geen verslag van onderzoek, maar een opmaat naar onderzoek. Het… lees verder

Direct downloaden

Liefde voor leren. Over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisaties


Manon Ruijters (2006)

Mensen leren en ontwikkelen zich van nature. Elk mens leert op een eigen manier, en zo ook elk team en elke organisatie. Dat betekent dat we het niet op zijn beloop kunnen laten en ook niet voor iedereen en voor elk vraagstuk op dezelfde manier kunnen organiseren en faciliteren. Dit boek laat zien dat een bepaalde aanpak op een bepaalde plek en bij bepaalde mensen heel… lees verder

Direct bestellen